Is there anybody out there?

Generel debat om filmmusik.

Redaktør: Henrik

Besvar
Gizmo
Active User
Active User
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 4. maj 2004 09:04
Geografisk sted: København
Kontakt:

Is there anybody out there?

Indlæg af Gizmo »

Jeg ved godt, at jeg ikke selv har været så aktiv med indlæg her på siden, men er fan-interessen for filmmusik i Danmark en død sild? Det er et år siden, at Selskabet har holdt et møde, bladet udkommer ikke mere og internet-debatten om nye scores er gået helt i stå. Selv en flot side som Soundscape lider af, at redaktøren formentlig har travlt med at passe sit almindelige liv.

Mange af de oprindelige medlemmer af Det Danske Filmmusik Selskab har nu fået både karriere, kone og børn og det tager selvfølgelig en masse tid og energi. Men selv når man kigger på de internationale sider, fornemmer jeg en del afmatning. Måske er dvd-mediet ved at overtage det hele, hvilket går ud over interessen for at købe soundtracks.

Jeg har også perioder, hvor jeg ikke lytter så meget til filmmusik, men interessen vender altid tilbage. Lige for tiden er jeg f.eks. helt vild med musikken til THE VILLAGE af James Newton Howard. Og så længe man ikke helt glemmer interessen, er det vel OK, at man ikke er så aktiv som fan.
Søren Henrik Jacobsen
Brugeravatar
Henrik
Site Admin
Indlæg: 176
Tilmeldt: lør 3. apr 2004 22:47
Favoritkomponist: John Barry
Favoritscore: Born Free
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Henrik »

Glimrende indlæg !

Jeg har lidt den samme fornemmelse, men jeg kæmper min lille kamp, for at fastholde interessen.

Det har været travlt år for mit vedkommende, og et trist år for filmmusikken - men vi må jo videre ;)

Jeg er også ked af, at der ikke er mere gang i denne side, end som så - Men jeg har nu ikke tænkt mig at lukke siden ...

Lad os håbe på lidt mere aktivitet rundt omkring, i år 2005 og årene frem.
Hilsen Henrik :)
Brugeravatar
Henrik
Site Admin
Indlæg: 176
Tilmeldt: lør 3. apr 2004 22:47
Favoritkomponist: John Barry
Favoritscore: Born Free
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Henrik »

En gammel tråd, som desværre stadig er aktuel.

Ja okay, der er ikke mange som interesserer sig for filmmusik, og slet ikke i Danmark. Men jeg ved at der er mere end en håndfuld personer derude.

Måske har du noget på hjerte, vedr. filmmusik?
  • Et indlæg til Forum?
    En længere artikel liggende, som andre kunne have interesse i?
    Måske er dit favoritsoundtrack ikke i vores anmeldelsesdatabase endnu?
    Har vi en biografi om din foretrukne komponist? (sikkert ikke)
Jeg så gerne mere aktivitet på siden, det må være muligt, så det ikke altid er de samme, som skriver...
Hilsen Henrik :)
Thomas Vilhelm
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 14. dec 2005 13:22
Geografisk sted: København
Kontakt:

somebody´s out there!

Indlæg af Thomas Vilhelm »

Der er faktisk nogle, som har forsøgt at vække til debat i dette forum, bl.a undertegnede - også med soundtrack-anmeldelser og artikler! (du må gerne nappe nogle flere fra min hj.-side, hvis du vil, Henrik:-)) Jeg kan meddele for interesserede lyttere, læsere og filmfreaks, at jeg har en fire sider lang artikel om Morricone med i det nyeste nr. af filmmagasinet Mifune (udkom i går d. 7. juni). Desuden udbyder jeg to kurser om filmmusik på Folkeuniversitetet i Kbh. til efteråret fordelt over tolv forelæsningsgange af to lektioner hver med start d. 4. og 5. september - det ene handler om Morricone og det andet drejer sig om klassisk musik på film (program udkommer i slutningen af juli) - Der har været en del forespørgsler til Folkeuni gennem årene vedr. kurser om filmmusik, så der er en stor chance for at kurserne bliver en realitet. I øvrigt skal Søren H og jeg m.fl. til Folkeuniversitetet i Århus for at underholde jyderne om scoremusik. Desuden har jeg et par enkelte foredrag på programmet, og bogen sælger da også en slat i ny og nær - (den giver faktisk overskud:-)) - alt i alt er interessen for filmmusik generelt til stede på et eller andet niveau ude i samfundet, så der er ingen grund til at lukke vores side! Klø fortsat på, Henrik og lad os få et møde efter sommerferien. Selv om jeg har travlt med min nye bog om Filmbyen ude i Avedøre, er jeg stadig med på vognen - er I andre også det?

Bedste hilsener:-)

Thomas Vilhelm
PS: For de jazzinteresserede ligger der et længere essay i min artikelbase på hj.siden - det har været bragt i Jazz-Special i februar 2006. Senere på sommeren kommer min Morricone-artikel samme steds!
Gizmo
Active User
Active User
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 4. maj 2004 09:04
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Gizmo »

Jeg så Henriks frustrerede indlæg på bloggen om den lave interesse for at skrive om filmmusik - og om det lave aktivitetsniveau i det hele taget. Jeg skal blankt indrømme, at jeg ikke selv har gjort det store for at holde liv i snakken, men jeg har ganske enkelt haft travlt med andre ting og andre interesser. Der er formentlig en pæn portion mennesker i dette land, der jævnligt lytter til filmmusik, men generelt er fans skruet sådan sammen i hovedet, at meget få af dem også har lyst til at skrive om det. Sådan har det altid været og sådan vil det altid være. Jeg har selv skrevet den slags frustrerede indlæg i mange af de blade, jeg gennem tiden har redigeret. Selv med nettet som medie bliver tingene ikke nødvendigvis nemmere, fordi den elektroniske form ikke nødvendigvis skaffer flere skribenter.

Det Danske Filmmusik Selskab er vel nærmest ikke-eksisterende længere, selv om mange af de "gamle" vel stadig samler?

Jeg har selv genopdaget min gamle interesse for gyserfilm (primært i kraft af dvd-mediet) og derfor er hovedparten af mine soundtrack-indløb i denne genre. Dette og mere kan I læse om på min horror-blog:

http://gyserblog.blogspot.com

Her skriver jeg også tit om filmmusik.

Jeg har stadig en stor kærlighed til filmmusikken, men min tid er sparsom og med den groteske mængde udgivelser har jeg helt opgivet at følge med. Selv om man havde råd til at købe det hele, ville man aldrig nå at kunne lytte til det.

Det var lige en status-rapport herfra. Og godt nytår, by the way!
Søren Henrik Jacobsen
Besvar