Oscar 2008

Generel debat om filmmusik.

Redaktør: Henrik

Besvar

Hvem vinder en Oscar for bedste score 2008?

Afstemning sluttede lør 23. feb 2008 21:33

Dario Marianelli (Atonement)
0
Ingen stemmer
Alberto Iglesias (The Kite Runner)
0
Ingen stemmer
James Newton Howard (Michael Clayton)
1
50%
Michael Giacchino (Ratatouille)
0
Ingen stemmer
Marco Beltrami (3:10 To Yuma)
1
50%
 
Afgivne stemmer: 2

lars_el
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 20. maj 2006 00:38
Favoritkomponist: Michael Giacchino
Favoritscore: Batman (1989)
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Oscar 2008

Indlæg af lars_el »

Så kom årets Oscar nomineringer, og rart at se nogle nye navne på listen:

Dario Marianelli (Atonement)
Alberto Iglesias (The Kite Runner)
James Newton Howard (Michael Clayton)
Michael Giacchino (Ratatouille)
Marco Beltrami (3:10 To Yuma)

Især er jeg MEGET glad for at både Michael Giacchino og Marco Beltrami er nominerede, da begge hører blandt mine yndlingskomponister. Blev især overrasket over at Giacchino er nomineret, da jeg ikke havde nogen anelse om at hans score var med i kapløbet - havde aldrig troet at en tegnefilm kunne få sådan en nominering, men der blev jeg da positivt overrasket. Faktisk sad jeg og lyttede til Ratatouille-scoret da jeg læste nyheden, så det må være skæbnen :D

Må straks afsløre at jeg kun har hørt Ratatouille-scoret af de 5 nominerede, så jeg kan (indtil videre) ikke deltage i nogen saglig debat om, hvem der bør vinde. Men et gæt er da James Newton Howard, som har haft 6 tidligere nomineringer, uden at vinde. Men det bør selvfølgelig være op til musikken at afgøre, og ikke medlidenhed... :)

Andre bud?

PS. Nu må vi jo se om der overhovedet bliver en Oscar-uddeling i år pga. strejken blandt manuskriptforfatterne.
Brugeravatar
Henrik
Site Admin
Indlæg: 176
Tilmeldt: lør 3. apr 2004 22:47
Favoritkomponist: John Barry
Favoritscore: Born Free
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Oscar 2008

Indlæg af Henrik »

Hej Lars - nå, du kom mig i forkøbet. Men det kan kun glæde mig :D

Jeg har pt. kun hørt og anmeldt Michael Clayton scoret, der ikke imponerede mig så meget. Jeg har netop hørt og anmeldt James Newton Howards I Am Legend, og det virkede meget mere interessant - efter min mening.

Jeg har hørt 2 af Dario Marianellis scores fra sidste år, men ikke Atonement.

De sidste 3 mangler jeg også og når næppe at have hørt alle 5, inden afgørelsens time. Så det må lige nu være personen for mig, men jeg vil ikke blive skuffet, uanset hvem af disse 5 talenter som modtager statuetten 8)

P.s. anmeldelse af f.eks. Ratatouille-scoret på siden, er meget velkomment :wink:
Hilsen Henrik :)
lars_el
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 20. maj 2006 00:38
Favoritkomponist: Michael Giacchino
Favoritscore: Batman (1989)
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Oscar 2008

Indlæg af lars_el »

Har lige bestilt "3:10 to Yuma" soundtracket. At dømme ud fra lydklippene på Amazon, så synes jeg det virkede meget interessant, og er jo i forvejen vild med meget af Beltramis musik. Og så er det rart at endnu en italiener får mulighed for at boltre sig med en western - det kan jo kun blive godt :)

Ang. anmeldelse af Ratatouille, så er jeg nok ikke den mest objektive til sådan noget (ligesom det også halter lidt med den faglige viden). MEN vil da gerne bidrage med en mini-biografi af Michael Giacchino, hvis det var noget? :)
Brugeravatar
Henrik
Site Admin
Indlæg: 176
Tilmeldt: lør 3. apr 2004 22:47
Favoritkomponist: John Barry
Favoritscore: Born Free
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Oscar 2008

Indlæg af Henrik »

Ja, jeg får nok også anskaffet mig de resterende nominerede scores - på et tidspunkt.

Din biografi med Michael Giacchino er rigtig god og er nu på siden. Du er velkomne med flere, evt. Beltrami, hvis du får tid og lyst.

Jeg anmelder nok Ratatouille musikken i løbet af februar - når jeg også har nydt dvd'en.
Hilsen Henrik :)
lars_el
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 20. maj 2006 00:38
Favoritkomponist: Michael Giacchino
Favoritscore: Batman (1989)
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Oscar 2008

Indlæg af lars_el »

Så er det i nat det sker :) Har fået hørt 3:10 to Yuma-scoret nu. Det er et udemærket score, dog kan det måske diskuteres hvor originalt det er. Rent lyd- og instrumentmæssigt minder det mig nogle steder ret meget om Morricones musik - men dette er sikkert ment som en hyldest til mesteren :) Men jeg synes ikke at Beltrami går over grænsen her - han låner nogle ting lydmæssigt (som måske kan opfattes kliché-agtigt), MEN der er stadig meget af Beltramis egen stil over det, og derfor synes jeg det holder. Om det så er nok til at vinde en Oscar, ved vi om nogle timer... :)
Brugeravatar
Henrik
Site Admin
Indlæg: 176
Tilmeldt: lør 3. apr 2004 22:47
Favoritkomponist: John Barry
Favoritscore: Born Free
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Oscar 2008

Indlæg af Henrik »

Ovenstående kommentarer omkring 3:10 to Yuma er faktisk rigeligt til en anmeldelse. Der er ikke noget krav om, hvor meget man skal skrive. Bare ganske kort og præcist, om det er værd at investere i til samlingen, er perfekt 8)

Og Dario Marianelli løb så med statuetten. Fortjent? Ja, han er i hvertfald en spændende komponist, som man bør holde øje med i fremtiden.
Hilsen Henrik :)
lars_el
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 20. maj 2006 00:38
Favoritkomponist: Michael Giacchino
Favoritscore: Batman (1989)
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Oscar 2008

Indlæg af lars_el »

Har kun hørt Marianellis "V for Vendetta", hvilket jeg synes var ganske udemærket. Men det er selvfølgelig ikke nok, til at give mig et billede af, hvor god en komponist han er.

Men så må jeg da prøve at lave en anmeldelse på et tidspunkt :)
Besvar