Bedste filmmusik i filmhistorien - er valgt

Generel debat om filmmusik.

Redaktør: Henrik

Besvar
Brugeravatar
Henrik
Site Admin
Indlæg: 176
Tilmeldt: lør 3. apr 2004 22:47
Favoritkomponist: John Barry
Favoritscore: Born Free
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Bedste filmmusik i filmhistorien - er valgt

Indlæg af Henrik »

--- Kilde: http://gossip.tv2.dk/article.php/2942503.html?forside ---
Det amerikanske filminstitut, AFI, har udpeget John Williams' underlægningsmusik til "Star Wars" som filmhistoriens bedste.

Andenpladsen går til Max Steiners musik til "Borte med blæsten" og trediepladsen til Maurice Jarres arbejde på "Lawrence of Arabia".

Williams nøjes i øvrigt ikke med titlen som verdens bedste. Han dukker også op på sjettepladsen med musikken til "Dødens gab" og igen som nummer 14 med "E.T.".

Instituttets liste over de 100 film med den bedste underlægningsmusik er et resultat af en aftemning blandt godt 500 komponister, musikere, filmanmeldere og historikere, så der er tale om en anerkendelse, der tæller.

AFI's top 10 ser således ud:
1. "Star Wars" - John Williams (1977)
2. "Borte med blæsten" - Max Steiner (1939)
3. "Lawrence of Arabia" - Maurice Jarre (1962)
4. "Psycho" - Bernard Herrmann (1960)
5. "The Godfather" - Nino Rota (1972)
6. "Dødens gab" - John Williams (1975)
7. "Laura" - David Raskin (1944)
8. "Syv mænd sejrer" - Elmer Bernstein (1960)
9. "Chinatown" - Jerry Goldsmith (1975)
10. "High Noon" - Dimitri Tiomkin (1952).
-------------------------------------------------------

Jeg er glad for, at Jerry Goldsmith lige er med på denne Top 10.
John Barry er i øvrigt nr. 15 med "Out of Africa".
Ikke plads til yngre komponister i Top 25.

Se evt. flere placeringer her: http://www.afi.com/tvevents/100years/scores.aspx
Hilsen Henrik :)
Mogens
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn 23. okt 2005 01:17
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af Mogens »

Det er en på mange måder temmelig konservativ liste. Den havde været mere interessant, hvis det kun havde været komponister der måtte stemme. Jeg har en idé om, at de andre kritikere og filmfolk der har måttet stemme ikke i tilstrækkelig grad har vurderet musikken, men har tænkt noget i retning af "Det er en af de store filmklassikere, så må musikken også være rigtig god." Af Steiners scores burde King Kong da have rangeret højere end Gone With the Wind.. eller er det bare mig?

Jeg tvivler også på at Star Wars havde taget førstepladsen hvis det kun var komponister, der stemte. Uanset hvor vigtig Star Wars var for "genfødslen" af det symfoniske filmscore i senhalvfjerdserne, så er det næppe århundredets allerbedste, omend jeg klart ser det på top ti.

Blandt Goldsmiths scores havde jeg gerne set Planet of the Apes rangere langt højere end nr. 18 (det er et mesterværk!) og præcis hvordan The Godfather endte på en femteplads fatter jeg ikke helt. Rotas score er godt nok fremragende, men det femtebedste nogensinde?

Og selv om Morricones score fra The Mission også er rigtig, rigtig godt, så har han komponeret meget der er endnu bedre, f.eks. blot to af hans scores fra Leones westerns: hvor er The Good, the Bad and the Ugly eller Once Upon a Time in the West? (Og en af disse burde i hvert fald ligge i top-ti).

Hm.. det viser vel bare at lister som disse er nogenlunde lige så intetsigende som Oscar-uddelingen, men ligesom Oscaren er de da meget sjove... :D
Brugeravatar
Henrik
Site Admin
Indlæg: 176
Tilmeldt: lør 3. apr 2004 22:47
Favoritkomponist: John Barry
Favoritscore: Born Free
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Henrik »

Ja, det er vist umuligt at blive helt enige om, hvordan listen burde se ud.
Men lad bare os få nogle bud her... :wink:

Jeg er enig i, at Chinatown ikke er DET bedste score fra Jerry Goldsmith. Der er mange andre, der rangerer højere hos mig.

The Godfather kan jeg nu godt tilslutte mig i en Top10. Personligt havde jeg nok sat Ben-Hur på 1. pladsen - og den er ikke engang i Top10.

Og ja, Morricone burde også være i Top10. Igen forbigået af USA :(
Hilsen Henrik :)
224
Super User
Super User
Indlæg: 126
Tilmeldt: søn 13. jun 2004 15:45

Min mening

Indlæg af 224 »

Personligt så mener jeg - hvilket jeg også har givet udtryk for i min anmeldelse - at EMPIRE overgår A NEW HOPE på det hele og hvis det endelige skal være star wars der er på 1. pladsen så burde EMPIRE være nummer 1
Besvar