Er David Arnold på vej mod "James Horner-Status"

Debat om f.eks. yndlingskomponister.

Redaktør: Henrik

Besvar
224
Super User
Super User
Indlæg: 126
Tilmeldt: søn 13. jun 2004 15:45

Er David Arnold på vej mod "James Horner-Status"

Indlæg af 224 »

Jeg tror ikke at jeg behøver at nævne ret meget om den lighed der nogle gange er at finde i de forskellige scores James Horner komponerer. Braveheart og Titanic (isbjerg-synets tema som er taget fra en af kamp-scenerne i Breaveheart f.eks.) bare for at nævne to.


I dag er (eller var) en fremtidens komponister som ligger på højde med "De Store" David Arnold. Men er der ikke alligevel et eller andet som man har hørt før når man nu lytter sig igennem hans score?

Stargate er det eneste score jeg har hørt fra tiden før ID4, men allerede efter de første 10 tracks lyder den ret velkendt på en måde. Der er noget som minder om noget der ville dukke op i en anden form i ID4. Stargate er dog ikke et score af min smag - ID4 er til gengæld.

Men tag Tomorrow Never Dies og lyt godt til "Surrender"-temaet. Er der ikke noget der man har hørt før? Jo. Den opmærksomme lytter har sikkert hørt ligheden mellem "The First Lady Dies" fra ID4 og TND-temaet.

Og hans seneste James Bond score lyder for mig som "Genbrugs-Musik" der er taget fra, henholdsvis, hans to forrige Bond-film.


Jeg har desværre ikke hørt andre scores af ham, ud over Stargate, ID4, TND TWINE, DAD. Men vil gerne høre jeres mening.



Mark


Ps. Jeg vil lige sige at "INTO THE MOTHERSHIP" fra ID4 og "THE STEALTH-FIGHT" fra TND er noget af det bedste action musik jeg har hørt fra Mr. Arnold.
Gizmo
Active User
Active User
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 4. maj 2004 09:04
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Er David Arnold på vej mod "James Horner-Status&quo

Indlæg af Gizmo »

Jeg tror ikke at Arnold kommer op i den samme liga som Horner når det gælder kopiering af gamle noder. Hvor Horner uden at rødme gentager lange melodi-stumper fra sine gamle scores, så har Arnold nok mere en ganske speciel klang, der er let at identificere. På samme måde kan vi jo lynhurtigt genkende f.eks. John Barry, alene på stilen.

Nu har Arnold heller ikke fået lov til at komponere så meget til film som Horner, så det er nok svært at sammenligne de to.

Man kan nok ikke finde en eneste filmkomponist, der ikke har trukket lidt på gamle ideer når det kneb med at finde inspiration. Vi skal også tænke på, at filmmusik generelt bliver komponeret i et forrygende højt tempo.
Søren Henrik Jacobsen
224
Super User
Super User
Indlæg: 126
Tilmeldt: søn 13. jun 2004 15:45

Indlæg af 224 »

Det er rigtigt og jeg skal da lige sige at jeg slet ikke har det ringeste i mod at musik bliver kopiret - mit eneste krav er "Det skal lyde godt - Altså jeg kan lide at høre det.... :o) - Men det er nu alligevel sjovt at tænke på, når man tager højde for hvad Arnold har komponeret og kopiret i hans korte tid.....

Jeg håber da snart at se ham i et Comeback - Hans tid her på det sidste har virket lidt tomt....
Besvar