Oscar 2009

Generel debat om filmmusik.

Redaktør: Henrik

Besvar

Hvilket score mener du burde have modtaget årets Oscar 2009?

The Curious Case of Benjamin Button
1
33%
Defiance
2
67%
Milk
0
Ingen stemmer
Slumdog Millionaire
0
Ingen stemmer
WALL-E
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 3

Brugeravatar
Henrik
Site Admin
Indlæg: 176
Tilmeldt: lør 3. apr 2004 22:47
Favoritkomponist: John Barry
Favoritscore: Born Free
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Oscar 2009

Indlæg af Henrik »

Så er årets Oscar nomineringer offentliggjort:

Bedste originale score:
The Curious Case of Benjamin Button - Alexandre Desplat
Defiance - James Newton Howard
Milk - Danny Elfman
Slumdog Millionaire - A.R. Rahman
WALL-E - Thomas Newman

Desuden er 3 sange nomineret, som måske - måske ikke - kan give et hint om ovenstående vinder?
"Down to Earth" from WALL-E, Music by Peter Gabriel and Thomas Newman, Lyrics by Peter Gabriel
"Jai Ho" from Slumdog Millionaire, Music by A.R. Rahman, Lyrics by Gulzar
"O Saya" from Slumdog Millionaire, Music and Lyrics by A.R. Rahman and Maya Arulpragasam
Hilsen Henrik :)
lars_el
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 20. maj 2006 00:38
Favoritkomponist: Michael Giacchino
Favoritscore: Batman (1989)
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Oscar 2009

Indlæg af lars_el »

Det var jo næsten forudsigeligt, men alligevel rart med en nominering til James Newton Howard og Danny Elfman. Har ikke hørt The Curious Case of Benjamin Button eller Slumdog Millionaire, men det bliver jo nok en af de to der vinder :)
lars_el
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 20. maj 2006 00:38
Favoritkomponist: Michael Giacchino
Favoritscore: Batman (1989)
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Oscar 2009

Indlæg af lars_el »

Ok, har lige hørt lydbidder til Slumdog og Benjamin Button. Må godt nok indrømme, at jeg er lidt for "gammeldags" til Slumdog. Der er intet i vejen med lidt nytænkning en gang i mellem, men det der ligger lidt for fjernt fra, hvordan jeg synes filmmusik skal lyde. Her er jeg personligt mere hooked på Elfmans musik fra Milk, der også er meget anderledes end så meget andet (men typisk Elfman), men holder sig mere inde for "de gamle dyder". Puha, tror jeg er ved at blive gammel :)

Desplats musik lyder til gengæld meget smukt. Klæder garanteret filmen rigtig godt.
Brugeravatar
Henrik
Site Admin
Indlæg: 176
Tilmeldt: lør 3. apr 2004 22:47
Favoritkomponist: John Barry
Favoritscore: Born Free
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Oscar 2009

Indlæg af Henrik »

Så blev statuetten for 2009 uddelt - ikke overraskende til den helt store prisvinder Slumdog Millionaire. Jeg skal ikke gøre mig klog på om det er fortjent pga. filmen eller om man rent faktisk vurderede musikkens kvaliteter. A. R. Rahman vandt tillige for bedste sang.

Det ærgrer mig en anelse at Elfman og Howard fortsat ikke har modtaget statuetten, efter hhv. 4 og 8 nomineringer, men måske var deres scores dette år ikke de mest oplagte vindere. Det er dog set før, at nogle komponister har været nomineret adskillige gange uden at modtage den. Det gælder jo også Thomas Newman, tillige nomineret for 8. gang.
Hilsen Henrik :)
Besvar