Holbek's "Manderlay"

Generel debat om filmmusik.

Redaktør: Henrik

Besvar
plindboe
Indlæg: 34
Tilmeldt: man 7. feb 2005 16:36

Holbek's "Manderlay"

Indlæg af plindboe »

Skrev Holbek overhovedet noget originalt musik til filmen, eller var det kun rearrangeret barokt musik der blev brugt? Det virker nemmeligt lidt underligt at han blev nomineret af European Film Acadamy for hans arbejde i Manderlay, hvis filmen ikke engang indeholder noget originalt musik.

Peter :?
Brugeravatar
Henrik
Site Admin
Indlæg: 176
Tilmeldt: lør 3. apr 2004 22:47
Favoritkomponist: John Barry
Favoritscore: Born Free
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Henrik »

Spøjst ... jeg læste lige om cd'ens indhold i går, på denne side:
http://www.milanrecords.com/soundtracks/index3.htm

Jeg mener at have læst, at Holbek selv undrede sig over prisen. Det var vist i et interview med Thomas Vilhelm, så han kan måske uddybe.

I hans artikel her, er musikken til Dogville omtalt:
http://www.thomasvilhelm.dk/home/index. ... =52&pid=56
Hilsen Henrik :)
Thomas Vilhelm
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 14. dec 2005 13:22
Geografisk sted: København
Kontakt:

Manderlay

Indlæg af Thomas Vilhelm »

I kan læse nærmere om Holbeks samarbejde med Trier i min bog "Det visuelle øre" fra s. 113-124. De sidste fire sider (121-124) omhandler "Dogville" og "Manderlay" og angiver ret nøje hvilke barokkomponister og -stykker, der er brugt. Holbek har pillet takter ud af større koncertværker og ofte forsynet uddragene med en ny start og slutning - det er ret svært at afgøre, hvilke af dem, der er Holbek i forhold til Vivaldi, Pergolesi og Albinonis skrivestil, da hans arrangementer ligger meget tæt op ad den originale stil fra 1700-tallet. Holbek undrede sig i en privat telefonsamtale med mig over, at han var indstillet til den nævnte pris kort før han tog til Berlin - og det med god grund!

Håber alle interesserede blev lidt klogere af disse ord - ellers kig i bogen:-)

Bedste hilsener
Thomas Vilhelm
plindboe
Indlæg: 34
Tilmeldt: man 7. feb 2005 16:36

Indlæg af plindboe »

Tak for de gode svar, og linket til det interessante interview. :D

Da jeg er fan af Albinoni, og også er yderst imponeret af både Vivaldi og Holbek kunne det være at denne nye udgivelse er noget for mig.

Holbeks scores til både 'Europa', 'Wilbur begår selvmord' og 'Misery Harbour' indeholdte rigtig god musik af høj kvalitet. Men findes der overhovedet nogle udgivelser af Holbeks originale scores på CDer? Jeg kan forestille mig at temaet fra Riget kan findes på et par CDer rundt omkring, men er der andet at finde?

Peter :)
Thomas Vilhelm
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 14. dec 2005 13:22
Geografisk sted: København
Kontakt:

Holbek´s manderlay

Indlæg af Thomas Vilhelm »

Selv tak - Scoret til "Europa" er noget af det bedste og mest stemningsfulde filmmusik, der er skrevet hertil lands og findes på cd - jeg lånte en udgave af musikken uden cover inde på Hovedbiblioteket i Krystalgade i forbindelse med researchen på min første bog, men det kan man vel leve med - God jagt!

Mvh
Thomas Vilhelm
plindboe
Indlæg: 34
Tilmeldt: man 7. feb 2005 16:36

Re: Holbek´s manderlay

Indlæg af plindboe »

Jo tak. Der har jeg ofte lånt CDer inde, så den burde kunne findes. :)

Peter :)
Besvar