anmeldelser

Debat om f.eks. gode og dårlige soundtracks.

Redaktør: Henrik

Besvar
224
Super User
Super User
Indlæg: 126
Tilmeldt: søn 13. jun 2004 15:45

anmeldelser

Indlæg af 224 »

er det bare mig eller syntes nogen anmelser ikke at give et overblik over soundtracket - senest titanic hvor en trine kun kommentere en sang - hvad har det med soundtracket at gøre ?

andre meninger
Brugeravatar
Henrik
Site Admin
Indlæg: 176
Tilmeldt: lør 3. apr 2004 22:47
Favoritkomponist: John Barry
Favoritscore: Born Free
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Henrik »

Hej!

Du har nok ret. Vi må indskærpe at det er scoret, man kan anmelde. Og ikke filmen eller pop-soundtracks.

Det resulterer dog i endnu færre anmeldelser end der er i dag. Jeg vil forsøge at få de pågældende til at ændre deres anmeldelse/formulering ;)
Hilsen Henrik :)
Thomas Vilhelm
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 14. dec 2005 13:22
Geografisk sted: København
Kontakt:

anmeldelser

Indlæg af Thomas Vilhelm »

Jeg er ganske enig med 224 - man bør selvfølgelig forholde sig til scoret i sin helhed og ikke blot fokusere på enkelte popsange. Desuden savner jeg mere kritiske og nuancerede holdninger. I ny og næ ville det være ganske perspektivrigt at tage livet af sine egne darlings. Som før skrevet i dette forum mener jeg fortsat, at det er et problem når anmelderen ikke har set filmen, men det lader til, at undertegnede står alene med denne holdning, eller hur?
Når tiden tillader det, vil jeg gerne bidrage yderligere til anmelderbasen. I skrivende stund forbereder jeg mig langsomt til mine filmmusikkurser inde på Folkeuniversitetet, så du må have lidt tålmodighed, Henrik. Til de Morricone-tilhængere, der måtte være iblandt os, tillader jeg mig at henvise til min hj.side, hvor der snarligst vil ligge en større klamamse om "maestro" under menupunktet "artikler." Vores eget arkiv på denne side kunne godt trænge til lidt flere bidrag!

Bedste hilsener

Thomas
PS: For øjeblikket lytter jeg til "rigtig" klassisk musik, herunder Mahlers adagietto fra hans femte symfoni, der jo som bekendt bruges i Viscontis filmatisering af "Døden i Venedig"
Brugeravatar
Henrik
Site Admin
Indlæg: 176
Tilmeldt: lør 3. apr 2004 22:47
Favoritkomponist: John Barry
Favoritscore: Born Free
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Henrik »

Udmærket - jeg skal nok være lidt "skrappere" i fremtiden, og sikre at anmeldelsen vedr. scoret som helhed, og ikke kun sange eller film isoleret.

Hvad angår krav om at have set film, vil jeg henvise til dette indlæg: viewtopic.php?t=78

Det opstod som følge af anmeldelser af scoret til Black Hawk Down af Hans Zimmer, hvor jeg ikke var så begejstret, mens en som havde oplevet musikken i filmen gav en god anmeldelse.

Men det er jo netop det, der er interessant - at få flere forskellige anskuelser frem i lyset. Vi er jo alle forskellige, også hvad angår filmmusik. Så flere anmeldelser - gerne forskellige.

Jeg kan kun svare for mig selv, og jeg samler på forskellige komponister, men nogle af de film de skriver musik til, gider jeg simpelthen ikke at ofre 90-120 minutter af mit liv på. Og andre film er svært tilgængelige. Men deres musik og sound kan jeg sagtens nyde isoleret. Må jeg så ikke anmelde soundtracket? Det er jo en soundtrack/score database, hvor man "står med en konkret cd udgivelse i hånden" - Dem, der har set filmen og er uenige kan jo så sende en "veto anmeldelse" ;)
Hilsen Henrik :)
Besvar