Dansk filmmusik

Generel debat om filmmusik.

Redaktør: Henrik

Besvar
224
Super User
Super User
Indlæg: 126
Tilmeldt: søn 13. jun 2004 15:45

Dansk filmmusik

Indlæg af 224 »

hvorfor er dansk filmmusik så under repræsenteret og hvor meget vil det koste at udgive dansk filmmusik i f.eks. 3000 eksemplar

og hvor starter man når det kommer til udgivelse
Brugeravatar
Henrik
Site Admin
Indlæg: 176
Tilmeldt: lør 3. apr 2004 22:47
Favoritkomponist: John Barry
Favoritscore: Born Free
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Dansk filmmusik

Indlæg af Henrik »

Jeg er helt enig, der burde være meget mere dansk filmmusik tilgængelig - og jeg har hørt begrundelsen utallige gange, hvorfor der ikke er mere: "Der er ikke marked for det".

For ca. 12 år siden havde jeg møder med Dacapo Records, kendt for mindre oplag af klassisk musik og de var da interesseret - der var også et par danske komponister med til møderne. Oplægget var f.eks. en eller flere cd med det bedste underlægningsmusik af den produktive Sven Gyldmark og/eller en cd med det bedste, f.eks. fra hvert årti (1930-39, 1940-49 osv.) - konklusionen på disse møder var, at jeg som privatperson selv skulle skaffe masterbåndene. Gyldmark familien havde på det tidspunkt selv en god del mastere, men de afviste et møde så jeg kender ikke tilstand, mængden eller indhold. Alternativet med de originale partiturer, evt. udlånt fra pågældende familier eller Det Kgl. Bibliotek for evt. genindspilning er naturligvis en mere bekostelig affære.

Jeg havde også et enkelt møde med Sony Music og Bent Fabricius-Bjerre om en cd med musikken fra Olsen-banden, evt. i forbindelse med den dengang kommende dvd-udgivelse af filmserien og her sprang Sony Music fra efterfølgende. Masterne skulle ellers være fint tilgængelige og der er sikkert utallige spændende masteroptagelser gemt fra andre film, som vi aldrig for hørt på anden måde end via filmmixet. Ved mødet var det komplette partitur til den 14. film om Olsen-banden iøvrigt på bordet.

Så jeg opgav på det tidspunkt, at foretage mig mere. Der er også meget godt nyere dansk filmmusik, som efter min mening sagtens kunne tåle en cd-udgivelse i mindre oplag. Det har jeg naturligvis skrevet til de pågældende komponist, men de har desværre sjældent så meget magt når det kommer til soundtrack udgivelser - der er kun pladeselskabers evt. profit, der tæller og intet andet - øv!
Hilsen Henrik :)
Besvar